onsdag 26. oktober 2011

Hønsehauk på nyopprettet kamuflasje


Jeg er rimelig fersk innen fotohobby med SLR,  men etter å fått et ok kamera med utstyr for et par år siden, var veien kort til både studio fotografering av familien, samt turer ut i marka.

Etter hvert som interessen for turer i skog og mark med kamera i hånd ble større, ble målet etter å komme nærmere motivene som f.eks rovfugl det samme. Fant at en kamuflasje måtte til -Kjøpte meg derfor et Doghouse telt for bruk ved ei død sangsvane som jeg fant var blitt naturlig åte for musvåken...et sted på jæren. Jeg fikk ikke mitt første rovfugl bilde den gang, annet enn på altfor lang avstand :(
I år fant jeg at jeg måtte gå litt mer seriøst til verks, for ikke å både fryse i hjel eller blåse avsted i teltet. Etter mange rundturer i nærområdet visste jeg om flere steder hvor en fast kamuflasje kan etableres med mulig hell for treff på rovfugl -Godkjenning fra grunneier og fast tilgang på åte ble derfor ordnet.

Da jeg kom frem til åteplassen hvor jeg hadde lagt ut 2 omganger med åte (ca 2uker...), så jeg da jeg nærmet meg at en hauk lettet fra området! Allerede?? Dette var en enorm energi innsprøyting i en kropp som også er noe slitt i vonde ledd fra før :)

Etter en kort tur hjem til noe mat, var jeg tilbake i kamuflasjen med ekstra påfyll med åte, samt kamera på plass. Etter bare en liten halvtime var hauken tilbake - og lot seg fotografere på nært hold fra en godt skjult fotograf :-)


Fremover blir det nå mange besøk i kamuflasjen, med håp om også flere arter besøker plassen for å la seg fotografere... blir sikkert liv på plassen dersom flere rovfugl samles på et sted, DA kan det bli bra bilder herfra også. :)

Ingen kommentarer: